Máte ďalšie otázky, na ktoré ste tu zatiaľ nenašli odpoveď? Kontaktujte nás mailom, či telefonicky, požadované informácie radi doplníme.
Zvládnutie plnohodnotnej práce s makrami vyžaduje viac času ako len dobre preštudovanie tohto článku prípadne ďalšie googlenie. Ale je to dobrý štart k začiatku efektívnejšej práce v Microsoft Office, predovšetkým v prostredí Excel a Word v ktorom bežný užívatelia trávia veľa času Vám spolu s makrami výrazne uľahčí Vašu často krát mravčiu prácu. Makrá využijete všade tam, kde chcete svoju prácu zautomatizovať, či ulachčiť prácu svojim kolegom.
V článku vychádzam z bežných užívateľských príkazov – tie menej bežné som pre istotu popísal podrobnejšie. Popíšem oba spôsoby záznamu – absolútny (prepisovanie obsahu bunky) aj relatívny (pridávanie záznamov do novej tabuľky – vždy o riadok nižšie). Pred samotným záznamom si ale skontrolujte svoje nastavenia:
Zobrazenie pásu nástrojov Vývojár (Developer) – aktivuje sa cez Súbor/Možnosti na karte Pás s nástrojmi/Vývojar (File/Options/Ribbon/Developer). Platí pre verziu Office 2010 a 2013. V staršej verzii 2007 bola táto možnosť ukrytá na karte Obľúbene.
Keďže súbory s makrami sú štandardne blokovane – odporúčam skontrolovať aj nastavenie Zabezpečenia makra – odkaz nájdete na páse Vývojár.
Pri štandardnom nastavení – Zakázať všetky makrá s oznámením – budete pri opätovnom otvorení súboru vyzvaný na povolenie obsahu. Od verzie 2007 je potrebné všetky súbory v ktorých vytvoríte makro uložiť pod typom súboru Zošit podporujúci makrá – xlsm. Aby ste na to nezabudli na záver odporúčam tak urobiť už na začiatku, inak hrozí, že o prácu s makrami prídete.
No a teraz môžeme prejsť k samotnému praktickej ukážke. Stiahnite a otvorte si zošit v programe Excel.
Úloha 1. - vytvoriť na hárku možnosť prepnutia medzi dvomi jazykmi – anglickým a slovenským, tak aby mal užívateľ hárku na výber jazyk v ktorom sa bude tabuľka zobrazovať. Na túto úlohu môžeme použiť scenáre. Ak ste s nimi doteraz nepracovali zhrniem ich v krátkom postupe:
Vyberte – označte bunky ktoré bude scenár prekladať (prvý stĺpec tabuľky).
Prejdite na pás s nástrojmi Údaje/Analýza hypotéz/Scenáre/Pridať
Vytvorte scenár slovensky:
Potvrďte údaje do scenára:
Pridajte ďalší scenár – anglicky. S tým, že zadáte už text v angličtine, napr.:
Už teraz môžeme tieto preklady použiť pomocou voľby Zobraziť:
Pre zjednodušenie si ale vytvoríme na toto prepínanie medzi jazykmi dve tlačidlá, ktorými budeme tieto jazyky voliť. Tlačidlá môžeme nakresliť veľmi jednoducho pomocou Vložiť/Tvary/Obdĺžnik
Ak chcete prichytiť kreslené tvary o mriežku použite pri kreslení klávesu ALT. Následne tlačidlá naformátujte podľa Vašej predstavy napr. farebnou výplňou a doplňte text.
Na sfunkčnenie tlačidiel budeme potrebovať zoznam príkazov, ktoré majú tlačidlá vykovať a tie zaznamenáme pomocou makrorekordéra, ktorý je na páse Vývojár. Po spustení záznamu sa zobrazí dialogové okno, v ktorom musíme zadať názov makra bez medzier a ideálne aj bez diakritiky. Napr.:
Potom, už len preklikáme v Exceli známu postupnosť: Údaje/Analýza hypotéz/Správca scenárov/slovensky/Zobraziť a záznam zastavíme.
Krok 9. zopakujeme aj s anglickým scenárom. Po vytvorení och makier sme pripravený ich priradiť ku nakresleným tlačidlám. Samotné priradenie sa robí pravým tlačidlom myšky po kliknutí na zvolený tvar a výberom voľby Priradiť makro.
Následne už len vyskúšame, či sa nám makrá podarilo urobiť na prvý pokus. V prípade, že nie ponúkam na záver aj možnosť skopírovať si korektný záznam makra do prostredia VBA (ALT+F11):
Sub slovensky_preklad()
ActiveSheet.Scenarios("slovensky").Show
End Sub
Sub anglicky_preklad()
ActiveSheet.Scenarios("anglicky").Show
End Sub
Prípadne, ak nemáte chuť robiť zásah do kódu v programe VBA, prikladáme aj samotný zošit s makrami.
Úloha 2. – pridať tlačidlo ktoré bude automaticky pridávať práve zapísaný záznam z jedného hárku do druhého, tak aby vždy vytvoril nový riadok tejto tabuľky. Pre jednoduchosť budem používať tieto názvy: prvý hárok s formulárom = formular, druhý hárok s tabuľkou na archiváciu = archiv.
A teraz k samotnému záznamu makra:
Spustite záznam makra, tak ako v predchádzajúcej úlohe.
Vyberte údaje z hárku formular, ktoré chceme archivovať (B1:B7)
Zadajte príkaz kopírovať – CTRL + C
Nastavte sa kurzorom do bunky A1 na hárku archiv.
Na páse Vývojár prepnite na Použiť relatívne odkazy
Pomocou klávesovej kombinácie CTRL + šípka dolu sa nastavte do naposledy zapísaného záznamu a potom ešte stlačte samotnú šípku nadol, tak aby ste sa nastavili do najbližšieho voľného riadku v tabuľke. Toto je práve výhoda relatívneho odkazu, aj pri ďalšom zázname bude týmto spôsobom hľadať najbližší voľný riadok.
Prilepte hodnoty a formáty čísel pomocou príkazu Prilepiť špeciálne s využitím voľby transponovať (otočí stĺpec údajov do údajového riadku).
Vypnite Použiť relatívne odkazy a prejdite na hárok formulár.
Vymažte údaje v stĺpci B a zastavte záznam makra.
Vytvorte pre makro tlačidlo ako v predchádzajúcej úlohe a priraďte mu makro.
Nezabudnite otestovať!
V prípade neuspechu prikladám aj kompletné riešenie oboch úloh.
Verím, že tymito krátkymi ukážkami práce s makrami v Exceli som vo Vás vzbudil aspoň čiastočne záujem o túto oblasť. V prípade, že by ste mali záujem budeme samozrejme veľmi radi ak by sme Vás mohli privítať aj osobne na našom školení Excel - makrá pre užívateľov.